In deze workshop wordt de mythe van het multitasken ontrafeld. Iedereen doet wel eens meerdere dingen tegelijk. Maar hoe goed (of hoe slecht) is dat voor je productiviteit? Hoe gaan onze hersenen om met het uitvoeren van meerdere taken tegelijk? Tijdens de workshop ‘Multitasken is een fabeltje’ leer je het verschil tussen multitasken, switchtasken en monotasken en ervaar je wat het met je doet. Bewustwording en teambuilding gecombineerd in een luchtige workshop.
Wat ga je doen:
We starten deze interactieve workshop met een toelichting op de manier waarop onze hersenen werken. Uit onderzoek blijkt dat multitasken niet bestaat. Eigenlijk switchen we steeds van task naar task. Dit noemen we switchtasken. En voor switchtasken betaal je een flinke prijs. Tijdens de workshop word je je, door interactieve oefeningen, bewust van de kosten van het switchtasken: 40% minder productief, 3-4 maal meer fouten, tijdrovend, stress verhogend, halve aandacht voor je relatie (werk en privé), energie slurpend, het remt creativiteit en innovatief vermogen.
Na de interactieve oefeningen volgt een korte krachtige show met meer dan tien draaiende bordjes. Hierna ga je zelf aan de slag. Terwijl je echte, breekbare borden op stalen pinnen laat draaien word je uitgedaagd de focus te vinden om meerdere lepeltjes in één beweging in verschillende glaasjes te krijgen. Hierdoor ontdek je wat switchtasken met je doet. Daar kun je je voordeel mee doen, niet alleen in je werk maar ook privé!
Het mooist zou het zijn als je gaat monotasken (iets afmaken voor je iets nieuws begint), maar in deze wereld wordt er bijna van je geëist dat je gaat multitasken. Tijdens de workshop en bij de evaluatie krijg je tips over hoe je, als je dan tóch gaat switchtasken, dit zo efficiënt mogelijk kunt doen.
Het zorgt uiteindelijk voor een gestructureerde manier van werken, betere keuzes in de manier van aanpak en meer rust in het hoofd. Deze nieuwe werkwijze zal resulteren in een hogere efficiëntie (netto werktijd is groter), meer productiviteit (meer focus), maximale klantgerichtheid (de klant krijgt de volledige aandacht) en minder werkdruk.
Na afloop krijg je een boekje mee naar huis zodat je alles nog eens rustig kunt nalezen.